Mulleres na guerrilla antifranquista.
Consuelo Rodríguez López, “Chelo”
Aurora Marco
Universidade de Santiago
Nun libro publicado en 2004, Desta banda do Leteu. Artigos de historia cultural,
literatura e sociedade desde o esquecemento, o seu autor, Ernesto Vázquez
Souza, di que o povo galego ten, entre outras maldicións, unha especial
tendencia ao esquecimento do pasado, próximo ou remoto. Subliña
o asombroso que resulta observar a escasa tradición para fixar por escrito
os acontecimentos, feito a que non resultaría allea a situación
xeográfica da fisterra galaica, un lugar onde as lendas situaron un dos
ríos do inferno (concretamente na Limia), o Leteu ou río do esquecimento,
que facía perder a memoria da vida anterior a quen o atravesaba.
A lenda parece que cobra todo o seu sentido ao falar da historia de moitas mulleres,
e nomeadamente das que participaron no movimento guerrilleiro dos anos 40, de
que a seguir me ocupo . Durante a longa noite de pedra do franquismo e na Transición,
semella que as súas historias de vida atravesaron o Limia e apagaron
a memoria histórica, ou o que é o mesmo, a lembranza de tantas
historias de vida, historias de represión, de morte, de dor, sumiuse
na brétema do esquecimento.
A través da recuperación da traxectoria persoal das mulleres que
pertenceron ao movimento guerrilleiro, e valorizando os espazos ocupados por
elas, do que se trata é de as nomear –o que non se nomea, non existe–,
visibilizar as súas accións e afirmar e reivindicar un recoñecimento
social para encher as moitas páxinas en branco da súa historia.
Páxinas non escritas que protagonizaron algunhas galegas, que nos permitirán
recuperar as súas voces durmidas –como as que fixo ouvir Dulce
Chacón antes da súa morte en La voz dormida–. Un berro para
espertar a desmemoria, que non é boa compañeira de viaxe.
Para elas durante moitos anos só houbo silencio, esquecimento, incomprensión…
e non só na longa ditadura franquista. Se o, inexistente, Libro da Memoria
das represaliadas após a sublevación de 1936 ten moitas páxinas
baleiras e como son elocuente o silencio, para as guerrilleiras houbo, alén
dese silencio, tortura moral ao lles negar o recoñecimento do seu compromiso
antifranquista e ao facelas pasar non só como bandoleiras (igual que
os seus compañeiros de loita) senón tamén como as amantes
dos guerrilleiros… Como me dicía Consuelo Rodríguez López,“Chelo”
–guerrilleira felizmente viva que mora en Franza desde 1949, a quen dedico
este artigo– houbo relacións nacidas do amor e máis da afinidade
nas ideas, na acción e na vida, como pasou sempre; moitas acabaron en
unión definitiva. Mais o respeito dos guerrilleiros sempre existiu porque,
a fin de contas, eran unhas compañeiras de loita.
Como é ben sabido, foi sobre todo na etapa da República cando
as mulleres se incorporaron á loita política e sindical e participaron
en mitins, en actos de propaganda, como integrantes dos órgaos de dirección
do partido ou sindicato, aínda que foron poucas as que ocuparon cargos,
como Dolores Blanco Montes, Presidenta da sociedade de resistencia “La
Reivindicadora”, de Cangas, ou Amparo Lopez Jean, Presidenta da Agrupación
Republicana Femenina da Coruña; algunhas acederon aos concellos, como
Brígida Muñiz Suárez, labrega do lugar de Triñáns,
primeira concelleira de Boiro en 1936, represaliada; outras colaboraron nos
órgaos de prensa de partidos políticos, como as socialistas Manuela
Teresa del Río en La Lucha, da Pobra do Caramiñal, e Carmen Parada
en La Hora, de Pontevedra, ou como Josefina Eiras Rey na cenetista Solidaridad.
Algunhas mulleres concorreron ás eleizóns como candidatas a deputadas:
foi o caso de Concepción Alfaya López, natural da zona de Cangas
e residente fóra da Galiza, que concorreu ás eleizóns a
Cortes Constituíntes en 1931 en representación do Partido Republicano
Vigués, integrado na Alianza Republicana; ou Amalia Figueroa Barros,
obreira conserveira de Vigo que o fixo nas eleizóns a Cortes en novembro
de 1933 polo Partido Comunista.
Na verdade, esta etapa trouxo moitos cambios para as mulleres que, após
a sublevación militar, retrocederon nas súas conquistas máis
de medio século: divorcio, dereito a voto, dereito a seren elexidas para
calquer cargo público, matrimonio civil, coeducación nas escolas,
participación política…. Co novo ordenamento xurídico
regresaron aos papeis tradicionais porque “la única misión
asignada a la mujer en las tareas de la Patria es el hogar”, segundo rezaba
un comentario editorial en Arriba (1939) titulado “Contra feminismo, feminidad”.
Neste sentido, o movimento de cooperación das mulleres na guerrilla representa
tamén, segundo un integrante do movimento guerrilleiro, a loita pola
súa liberación: “Estaban loitando tamén por un sistema
que rachase con todos os esquemas machistas. A esa conclusión cheguei
con outros compañeiros…” .
Cando estourou a guerra, moitas pasaron a ser obxecto de persecución,
estivesen ou non vencelladas a partidos políticos, porque a consigna
era golpear con saña, con ira, con crueldade contra todas as persoas
desafectas ao Movimento. Aquel parágrafo da circular de Mola, de abril
de 1936, cumpriuse de forma taxativa:
“Se tendrá en cuenta que la acción ha de ser en extremo
violenta para reducir lo antes posible al enemigo, que es fuerte y bien organizado
(…) aplicándose castigos ejemplares para estrangular los movimientos
de rebeldía…”
Destarte chegou para as mulleres o cárcere, o desterro, a depuración
profisional, os paseos, as multas, as requisas, a violencia física e
moral, o exilio, a morte…
Nos últimos anos a bibliografía sobre o guerrilla en Galiza aumentou
considerabelmente; tamén se realizaron valiosos documentais, materiais
bibliográficos e audiovisuais que permiten ter unha visión deste
movimemento e permite así mesmo outorgar a algúns dos seus protagonistas
o seu lugar na historia da resistencia antifranquista . Mais, recuperar a memoria
das galegas vencelladas á guerrilla resulta abondo dificultoso. Nestas
traballos, recentes, hai nomes de mulleres (por veces sen apelidos, o que dificulta
a investigación), datas de encarceramento e/ou fusilamento, alusión
ás causas e consellos de guerra… Mais, excepción feita de
Enriqueta Otero Blanco, “María Dolores” e de Manuela Sánchez
, non hai como no caso dos guerrilleiros monografías, traballos específicos
sobre elas, por ese exercicio de ocultamento, ben coñecido, que excluíu
ás mulleres da historia. E hai un baleiro informativo sorprendente:
Quen foi, por exemplo, Eudoxia (“A Catalina”), integrante da II
Agrupación do Ejército Guerrillero de Galicia?; que se sabe das
lucenses Josefa Escourido Cobo e Celia González Pernas, guerrilleiras
que morreron nun enfrontamento coa Garda Civil en Forcón, parroquia de
Silán, termo municipal de Muras (Lugo) o 21 de xuño de 1949, xunto
cos tamén guerrilleiros Juan Gallego Abeledo, Juan Pérez Dopico
e José Pedreira de la Iglesia?; que dados existen para podermos recuperar
información sobre Carmen Temprano Salorio, da IV Agrupación do
Ejército Guerrillero de Galicia, que morreu nun enfrontamento coa Garda
Civil tras intenso tiroteo o 5 de marzo de 1949 en Zás, Negreira? Apenas
sabemos nada de Antonia Díaz Pérez, que caeu nunha ciada da brigada
de Viveiro co seu compañeiro, Luis Trigo Chao “Gardarríos”,
o 25 de xuño de 1948 en Vilanova de Lourenzá (Lugo). Nesta altura
da investigación, xa comezan a desvelarse algúns dados sobre algunhas
das guerrilleiras citadas mais é un labor paciente e case detectivesco.
Cumpre, así, unha investigación demorada sobre todas as que andiveron
na guerrilla do monte ou na da chaira. E cumpre tamén, e en primeiro
lugar, restituír o seu nome: foron guerrilleiras, non bandoleiros (así,
en masculino):
“En un encuentro sostenido por fuerzas de la Guardia Civil en Forcón,
término municipal de Muras (Lugo), resultaron muertos los bandoleros
Manuel (sic) Gallego Abeledo , Juan Pérez Dopico, Celia González
Pernas, José Pedreira de la Iglesia y Josefa Escourido Cobo”
“De la región hay pocas noticias aunque algunas de importancia.
En Zás, cinco bandoleros fueron muertos en lucha con la Guardia Civil:
un guardia resultó herido”
Aquel Decreto-Lei sobre “Bandidaje y Terrorismo”, publicado o 18
de abril de 1947, identificounos desta maneira: bandoleiros, ladróns,
foraxidos e así ficaron nos arquivos, nos informes oficiais, nas noticias
dos xornais…Longa etapa de desfigurar a realidade, de desvirtuala. Foi
o 17 de maio de 2001 cando se aprobou por unanimidade no Congreso dos Deputados
a moción de rehabilitación da guerrilla antifranquista. Como reitera
Francisco Martínez López, “Quico”, da Federación
de Guerrillas León-Galicia, “non éramos bandoleiros senón
xente disposta a morrer polos seus ideais democráticos”.
Da importancia da participación feminina neste movimento teñen
falado os seus compañeiros de loita en diversas entrevistas realizadas.
Referireime aos testemuños de dous guerrilleiros aínda vivos:
Francisco Rey Balbís, “Moncho” (que mora na Habana desde
1964) é moi explícito a este respecto:
“Non teño datos precisos pero atreveríame a afirmar que
máis do corenta por cento da nosa guerrilla eran mulleres. Enténdase:
non como guerrilleiras permanentes no monte, pero sí no resto das actividades,
como enlaces, como colaboradoras en diferentes trafegos. A muller galega tivo
unha presencia moi activa na nosa loita: e en boa medida a ela debémoslle
a sobrevivencia da guerrilla. Nos abastecementos, na propaganda, nas tarefas
de intelixencia, na desinformación ao enemigo, no aseguramento de puntos
de apoio, na función de enlaces… En todo.
Da mesma opinión participa Francisco Martínez López, “Quico”,
autor de Guerrilleiro contra Franco (2006). Na entrevista antes citada dicíame:
“Eu non sería ninguén, non tería ningunha razón
de explicar as miñas vivencias na guerrilla se non é co soporte
de todas estas mulleres de que che falei, elemento básico, columna vertebral
para o noso movimento… e, infelizmente, como a historia se escrebe en
masculino, moitas veces esta realidade pasa de longo… O seu papel explícase
obxectivamente polas condicións sociais que había en España:
o peso fundamental do traballo de clandestinidade levábano elas porque
eran as que estaban na casa…Executaban o máximo de traballos de
enlace: alén do asistencial (roupa, lavado, comida, provisión
de medicinas…) establecían contactos con outros enlaces, distribuían
propaganda, avisaban das zonas de perigo, trasladaban armas, cartas, abrían
novas casas…
Houbo moitas mulleres implicadas no movimento guerrilleiro, sobre todo como
enlaces e colaboradoras en numerosas aldeas e vilas de Galiza –este foi
un movimento de base fundamentalmente popular–, son as “guerrilleiras
da chaira”. Mais tamén, embora fose en menor medida porque a súa
actividade como enlaces era máis proveitosa segundo Consuelo Rodríguez,
como integrantes activas de destacamentos ou agrupacións da Federación
de Guerrillas León-Galicia (fundada en 1942) ou do Ejército Guerrillero
de Galicia (1944): son as “guerrilleiras con fusil” ou guerrilleiras
do monte, que sabían manexar armas, obviamente, e participaron en enfrontamentos
coas forzas represivas. Algunhas morreron en combate. Das que estiveron no monte
e sobre as que teño investigado, que se iniciaron como enlaces, penso
que as únicas vivas hoxe son Antonia e Consuelo Rodríguez López,
de 83 e 87 anos, que viven en Franza desde 1948 e 1949 respectivamente.
CONSUELO RODRÍGUEZ LÓPEZ, “CHELO”
Nesta altura poderían ser obxecto de lembranza un grupo considerábel
de guerrilleiras mais voume referir neste artigo a Consuelo Rodríguez
López, “Chelo”, da familia dos “Soulecíns”,
por varias razóns: ela reúne a dupla condición de guerrilleira
da chaira e do monte; sofreu, como poucas, as consecuencias do seu posicionamento,
das súas actividades –como o resto da familia, por outra parte–
e hai unha razón de máis peso: como xa adiantei, está viva
e as notas que aquí se presentan son transcrición fiel do que
me contou hai tres meses, cando me entrevistei con ela en Ile de Ré,
onde vive desde hai trinta e cinco anos.
Naceu en Soulecín, parroquia de Santigoso (Barco de Valdeorras) o 18
de outubro de 1919, no seo dunha familia humilde que, a forza de moito traballo
e da emigración do pai a Cuba, conseguiu ser unha das de maior capital
da aldea. Do matrimonio formado por Domingo Rodríguez Fernández
e Amalia López Ojea naceron sete criaturas e unha nena que morreu ao
nacer: Francisco, Rogelio, Sebastián, Alfonso e Consuelo (xémeos),
Antonia e Domingo. Tras os horrores da guerra e a represión que houbo
na posguerra, dos nove membros da familia só sobrevivirían tres.
Consuelo comezou a “comprender e a falar”, segundo me dixo, a raíz
das visitas que o mestre da aldea, comunista, facía á súa
casa para conversar cos irmáns máis vellos. Era no tempo da República.
Ela tamén lembrou a asistencia a manifestacións republicanas coas
súas amigas Engracia e Fe, feitos que foron espertando naquela moza certas
inquietudes e asimilando ideas… porque na infancia apenas recebeu instrucción.
Por ser a máis vella das dúas irmás tiña que axudar
á nai nos labores da casa e conducir as cabras no pastoreo. Non asistía
á escola máis que o día dedicado á costura e o bordado;
tampouco aprendeu a ler e a escreber: faríao anos máis tarde cando
estivo na guerrilla do monte. Cando estourou a guerra, o seu irmán Rogelio
foi chamado a filas e tivo que se incorporar ao bando sublevado na fronte de
Oviedo. Alí pasou ás filas do Exército Popular republicano
até a caída de Asturias en outubro de 1937. Regresou ao lar familiar
e ocultouse na casa, mentres se lle deu por morto na fronte. Pola súa
parte, Sebastián foi chamado tamén polo exército franquista,
resultou ferido na fronte do Ebro, voltou á casa cun permiso e tamén
se ocultou no domicilio familiar. Aquela circunstancia foi a desencadeante do
que aconteceu o 30 de xaneiro de 1939: cando a Garda Civil chegou a Soulecín
para buscar a Sebastián, rexistrou a casa e encontrou a Rogelio que crían
morto. Produciuse un tiroteo e morreu o garda Joaquín Seoane e foi ferido
nunha man Jesús Rodríguez Polo. Os dous irmáns fuxiron
ao monte e entraron en contacto coa guerrilla.
A partir deste momento sucedéronse os feitos na familia dos “Soulecíns”:
cárcere para pai, nai e para Chelo; máis tarde para Antonia; a
casa precintada, o gando subastado, os irmáns pequenos recollidos en
casas de veciños e familiares. No cárcere do Barco de Valdeorras
(ao que Chelo voltaría dúas veces máis) permaneceron uns
meses e á saída a casa de Soulecín pasou a ser acobillo
da guerrilla. Por alí pasaron moitísimos guerrilleiros, todos
os membros da familia eran enlaces. A Garda Civil sabíao e vixiaba día
e noite. O 18 de outubro de 1939, o mesmo día que Chelo cumpría
20 anos, presentouse en Soulecín un contixente de forzas do I Terzo da
III Bandeira da Lexión co seu capitán á fronte, Sergio
Peñamaría del Rosario. Despois de entrar no cuarto do matrimonio
que estaba na cama, mallaron neles até que se cansaron; aos fillos máis
pequenos metéronos na cuadra coas ovellas e, unha vez reunidas todas
as xentes da aldea na eira que hai diante da casa, e para escarmento xeral,
conduciron á parella a un camiño próximo, á paraxe
coñecida polo nome de Sampaio, asasináronos e no mesmo lugar ficaron
enterrados. Alí seguen, no mesmo camiño, só que agora unha
lápida que puxo o concello do Barco hai dous anos lembra aquel horríbel
crime: “Aquí xacen Domingo Rodríguez e Amalia López,
cidadáns e pais exemplares fusilados polo franquismo o 28 (sic, é
o 18) -10-39. Soulecín e Valdeorras non vos esquecen. 10-7-2004”.
Aquela morte sin sentido da parella de labregos foi un golpe brutal para a familia.
Como Rogelio e Sebastián, tamén Alfonso e Domingo acabarían
marchando ao monte para integrarse na guerrilla. Ningún dos catro irmáns
sobreviveu. En circunstancias distintas, os catro loitadores antifranquistas
de Soulecín foron caendo en diferentes lugares e datas: Rogelio foi fusilado
en outubro de 1941 en Ourense, despois de ser trasladado desde Oporto, ferido,
onde fora detido; Sebastián caeu en Borruga 1942, a consecuencia dunha
bala perdida dun compañeiro da guerrilla; Domingo, o máis pequeño,
morreu en decembro de 1946 en Soulecín, e a man que lanzou as dúas
bombas que acabaron coa súa vida era a dun amigo vendido aos falanxistas;
Alfonso caeu en Ocero (León) en1949, nunha emboscada da Garda Civil.
Chelo e Antonia foron as únicas supervivintes xunto co irmán máis
vello, Francisco, casado en Salas de Ribera, que axudou aos irmáns mais
nunca estivo na guerrilla. As dúas irmás, sofreron vixianza constante,
persecución, estiveron no cárcere no Barco, en Ponferrada, en
diferentes momentos e, en 1945, tras a caída de Columbrianos e o descubrimento
de moitas casas de apoio e dos/as enlaces, foron parar ao cárcere en
León. Á saída, diante do perigo que corrían, marcharon
ao monte e estiveron sobre todo na chamada “Cidade da Selva”, nos
vales de Casaio. Desde 1942 ela xa tiña relación co que foi o
home da súa vida, o comunista Arcadio Ríos, da Federación
de Guerrillas León-Galicia.
Intercalo a palabra directa de Chelo neste relato, apresurado, da súa
vida:
“Eu fun enlace desde que os meus irmáns marcharon ao monte, en
xaneiro do 39. A nosa casa sempre estivo aberta aos guerrilleiros. Chamábanlle
“A Fortaleza”. Foi unha casa de resistencia. Mais a Fortaleza derrubárona…
Despois de facer de enlace durante todos este anos, e ante o perigo que se aveciñaba
á saída do cárcere de León, por causa de un enlace
noso ter perdida unha carta de cuxa leitura se desprendía que estábamos
na casa familiar, marchei coa miña irmá ao monte. Fomos directamente
a Ricosende. Nesta aldea e en Soutadoiro e Casaio todas as casas eran nosas.
Desde alí marchamos con Arcadio aos vales de Casaio e xa nos encontramos
cos nosos irmáns, Domingo e Alfonso. Enteirámonos que ao día
seguinte da nosa partida, a casa aparecera cercada pola Garda Civil. De Ricosende
fomos ás Morteiras, onde estaban os chozos. Alí encontramos a
Girón, Alida, A Chata, Hilario, Parra… Integrámonos na guerrilla
do monte, porque xa estábamos na da chaira, coas armas e loitando como
eles. Eu aprendín a manexar armas. Houbo mulleres que non a quixeron
(Alida, Antonia, A Chata). Eu sempre quixen a pistola. Arcadio ensinoume a tirar
nunhas pradeiras que había por alí. Participei nalgúns
combates cos meus compañeiros. Lembro un entre o río das Morteiras
e o da Bruña, non houbo baixas. Tampouco as houbo noutro en que tamén
intervín na Bruña… A Garda Civil sabía que estábamos
alí pero non se atrevían a ir. Sabían que as xentes das
aldeas próximas estaban con nós e, ao menor movimento, mandaban
aviso. Para entrar naquel lugar tiñan que pensalo máis dunha vez
porque ao mellor entraban pero non sabían se sairían vivos. Dos
vales íamos aos picos máis altos. Había un que lle chamábamos
“O Parapeto”, un pico estratéxico desde onde se facía
a garda… Alí tiña “O Inca” o seu chozo, para
el só, aínda que unha noite durmimos Antonia, César e máis
eu.
No monte estiven até que mataron a Arcadio (xullo de 1946) cando foi
o do Congreso de Unificación… Aquel tiro que acabou coa súa
vida, tamén me traspasou a min. Tiveron que quitarme a pistola porque
eu non quería seguir vivindo. Leváronme por varios sitios: Correxais,
Carracedo (á casa do inglés Alexander Easton), despois a Berlanga
e finalmente Madrid, onde estiven arredor de ano e medio agachada en casa dunha
viúva con dous fillos, Josefa, a quen lle mataron o home. A través
duns enlaces e despois de recibir unha carta do meu cuñado, César
Ríos, cheguei a San Sebastián, coa pistola como única documentación.
Un día viñéronme buscar ás 11 da noite e estivemos
nunha motora até as seis da mañá. Trasladáronme
a Hendaya e alí me deixaron nunha rocha desde a que comecei a subir a
montaña para me encontrar cos compañeiros que estaban arriba.
Cando ía pola metade, caín rodando e tiña sangue por todas
partes: pernas, mans… Tenteino de novo e cheguei arriba. O que me estaba
agardando díxome: “Felicítoche porque se é a miña
compañeira, xa non se ergue”. Ao que respondín: Se a túa
trouxera un regueiro de sangue como traio eu desde Galiza, ben que se levantaría…Ao
pisar terra francesa pensei: teño a liberdade e non sei para que a quero
se deixo todo atrás… ”
Isto acontecía en 1949, despois de tres anos de permanecer na clandestinidade.
Tras unha estadía breve en Guéthary , onde gañaba a vida
traballando nunha horta en casa dunha refuxiada política e no servizo
doméstico, marchou a París con Antonia. Alí coñeceu
a Marino Montes, guerrilleiro asturiano que chegara cun numeroso grupo o ano
anterior, e con el casou en 1953. A parella comezou a construír a vida
de novo. Desde hai trinta e cinco anos vive en Ile de Ré, fermosa illa
face a La Rochelle, onde morreu o seu home en 1989. Chelo non quer saír
deste lugar. En París moran os dous fillos, os dous netos e unha bisneta.
Vive cunha grande austeridade nunha casa pequena e acolledora, apartada de La
Flotte, a vila máis próxima, uns dous quilometros.
Aínda que está ben de saúde, manifestou ser esta a derradeira
entrevista que concede porque a lembranza destes feitos alteraron o seu sono
os tres días que convivín con ela, fixeron aflorar as emocións
e á súa idade, dixo, estas lembranzas fanlle o mesmo dano que
cando se produciron os tráxicos acontecimentos que aquí, someramente,
referín. Muller de carácter forte, e á vez agarimosa, disciplinada,
segue con paixón todo o que ten a ver coa rehabilitación dos protagonistas
da guerrilla. Ao lle preguntar que significou para ela este movimento manifestou:
“Queríamos a liberdade e loitábamos contra Franco. Eu estaba
disposta a dar a miña vida polos compañeiros. Éramos como
irmáns, como unha familia unida: a onde ían os compañeiros,
ía eu e, se ían á morte, eu ía con eles. Por iso
non admito nen nos libros, nen na historia, en ningunha parte que se diga de
nós que éramos unhas putas. Iso o dicían os fascistas e
a Garda Civil.”
|